Tuesday, March 15, 2016

Fusk i köket och en smakrik sötpotatissoppa med topping (Paleo/LCHF/vegan)

Jag har en förkärlek till allt som sparar tid och underlättar arbetet i köket, speciellt när man försöker laga mat till en hungrig familj som stressad småbarnsförälder... Jag lagar hellre maten från scratch och använder mig av genvägar i arbetssättet än köper halvfabrikat. 

Min matberedare är ett sådant exempel, använder den nog varje dag! Istället för att stå och gråta för att hacka löken perfekt så slänger jag i den i beredaren så är den färdighackad på några sekunder.
Äger du en matberedare så gör du denna soppan på ett kick! 

Till lunch idag blev det en smakrik sötpotatissoppa som mättade riktigt bra. Toppingen är viktig då den tillför lite crunch till den släta soppan (har svårt för släta soppor annars). Kändes nyttigt och bra för både kropp och miljö vilket får anses som en bonus! Servera som den är eller med ett gott bröd till, vi åt vitlöksbröd till - mums!






Antal: 4 port

Ingredienser

2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
1 st chili (eller efter behag)
1 st citrongräs (ta bort det yttersta höljet, banka och grovhacka)
3 msk färsk ingefära
1 tsk kanel

1 kg sötpotatis
ca 1 liter vatten
saft från citron

olja att steka i
Topping: rostade pumpakärnor, solroskärnor och cayennepeppar

Gör så här

Sätt en gryta med olja i på medelvärme

Mixa lök, vitlök, chili, citrongräs och ingefära i en matberedare (eller för hand) och häll ner i grytan.
Stek utan att det får färg ca 5 min, tillsätt kanelen efter halva tiden.


Under tiden skalar du och skär sötpotatisen i mindre bitar och tillsätter därefter i grytan, fyll på med vatten så att det täcker och låt koka under lock på svag värme tills potatisen är mjuk ca 7 min.

Mixa sedan soppan och smaka av med citron, salt och peppar