Sunday, March 13, 2016

Snabb och enkel pizzabotten med bara 3 ingredienser (Paleo/LCHF)

Här kommer ett snabbt och enkelt recept på en pizzabotten som jag prövade i fredags! Pizzan blev jättegod och smakade som den skulle fram till att den svalnade lite grann då släppte toppingen från botten. Tror att det var för att jag stekte den lite för länge vilket gjorde att tomatsåsen inte riktigt fick något fäste. Så till nästa gång skall jag inte steka på den lika mycket och och kanske framförallt - äta upp den medan den är varm! ;)
Antal: 1 pizza

Ingredienser:

2 st ägg
1 st äggvita
3 tsk kokosmjöl
Olja att steka i
Valfritt: kryddor att smaksätta med ex. örter, chiliflakes och salt

Gör så här


Sätt stekpannan på medelvärme och häll i valfri olja/smör 


Vispa äggen fluffigt med elvisp och tillsätt sedan kokosmjöl och ev. kryddor, fortsätt vispa tills alla klumpar försvinner


Häll smeten i stekpannan och grädda ca 4 min, smeten skall börja bubbla. Vänd botten och grädda andra sidan ca 2 min (har du svårt att vända den med stekspaden så hjälp till med en tallrik).


Låt den sedan svalna lite innan toppingen läggs på, grädda sedan som vanligt i ugnen.